Challenge
Solution
Als verrijking van ‘het vrolijkste weekblad’ ontwikkelde Greenhouse voor DPG Media een voice-ervaring. Want in tegenstelling tot een groot deel van de doelgroep, was het Donald Duck Weekblad nog niet actief op de Google Assistant. Daar vonden we een uitgelezen kans binnen het game-domein: bij correcte optimalisatie, kan men een spelletje oproepen via het commando 'Ik wil een spelletje spelen'. Zo’n game behaalt gemiddeld 10.000 gesprekken per maand en bereikt ook gebruikers die niet specifiek om ‘De Donald Duck’ vragen.
Het voice-concept was: een interactieve Donald Duck Quiz, aangevuld met de Moppentrommel (in de nabije toekomst volgen nog meer concepten). We besloten zowel de quiz als Moppentrommel te verenigen in één Google Action. Beide zijn aan te roepen met het commando: ‘Hey Google, ik wil met de Donald Duck praten’. (Waarbij het woord ‘de’ is toegevoegd om te benadrukken dat men niet met de ‘eend’ kwaakt, maar met het weekblad.)
Om de beleving te versterken, maakten we gebruik van herkenbare muziek en geluiden uit DuckWorld en wordt alles grotendeels ingesproken door een bestaand karakter: Kris Kwis.
Tijdens de ontwikkeling van de Google Action besloten we de DuckDenkers in te zetten. Een groep van ruim 1500 lezers, die meedenken over het weekblad. Hun waardevolle feedback is verwerkt in de definitieve versie. We merkten bijvoorbeeld dat beide concepten goed werden ontvangen, maar dat de eerste versie van de quiz te veel antwoordopties bevatte.
